dimarts, 18 de setembre del 2007

PENSAR EL FUTUR

Decidir sempre és arriscat. Quan hem de triar som conscients de que deixem de banda moltes coses i agafem una. Però, sempre que exercim la llibertat, hi ha risc i incertesa.
Dic això perquè l'alumne que es troba en la necessitat de decidir uns estudis, voldria no còrrer cap risc, voldria tenir una certesa absoluta. I això no és possible.

Sí que podem reduïr les possibilitats d'error fent una tria acurada, pensada i madurada des de temps abans. D'això es tracta.

El procés d'elecció ha de començar quan abans. Però el primer moment clau és després de fer 4t d'ESO, quan s'ha d'optar per una de les modalitats del batxillerat. Depenent de quina opció s'agafi, es podran seguir uns estudis universitaris o altres. Per això és important una tasca prèvia d'orientació i de coneixement de les possibilitats futures.

Molts cops, l'alumne tria en funció dels estudis posteriors que vol fer. I, sense ser una opció dolenta, no és la millor. Caldria primer plantejar-se el futur professional (en quina professió m'hi veig d'aquí a deu anys?) i, després, esbrinar quins estudis em preparen per aquest treball (estudis universitaris, de formació professional i el tipus de batxillerat apropiat).

No obstant, molts cops és difícil prendre una decisió perquè probablement no es veu clar el futur professional. Pot ser útil, en aquests casos, actuar per eliminació: fer un llistat de professions que mai ens agradaria exercir, per tal de limitar les possibilitats. Ja vindrà el moment de fer una elecció positiva més endavant.

De vegades, un qüestionari d'aptituds i preferències professionals també pot ajudar a aclarir aquesta situació.

Pròximament, i amb un cert toc humorístic, anirem veiem quines són les millors maneres de triar malament. Per tal de no seguir-les, és clar...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada